کد مطلب:277160 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

مفهوم صحیح انتظار
انتظار به مفهوم مذهبی اش، امید به آینده است، آینده ای كه در آن مردم جهان، از زور و فشار و استبداد و تسلّط نظامهای غلط، نجات پیدا كنند و رژیمهای ضدّ انسانی از میان بروند و زندگی پر نشیب و فراز انسانها كه از آغاز با نبرد و كشتارهای فجیع همراه بوده است، پر از صلح و صفا و آرامش و امنیّت گردد و حقّ پرستان پیروز، و باطل گرایان



[ صفحه 203]



نابود شوند.

اینك بحث ما در باره مفهوم چنین انتظاری است كه در اینجا به طور اختصار به توضیح آن می پردازیم:

آنچه از مجموع آیات و روایات اسلامی و مفهوم خود كلمه «انتظار» استفاده می شود این است كه انتظار، در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، عامل رشد و اصلاح، عامل مقاومت و پیشرفت، عامل بیداری و بقای جامعه، و بالاخره عامل حركت و جنبش و قیام و از عقاید تاریخ ساز و انقلاب آفرین اسلامی و بذر اصلی قیام جهانی حضرت مهدی (علیه السلام) است.

ولی چنان كه گفتیم، متأسّفانه دشمنان اسلام و گروهی از انسان های فریب خورده و بی اطلاع یا اشخاص كج اندیش و سست عنصر، این انتظار و چشم به راهی را عامل ركود و عقب ماندگی دانسته و چنین می پندارند كه آدمی باید از هر تلاش و كوشش اصلاحی دست بشوید و در برابر زور و فشار و ظلم و فساد راه خاموشی و سكوت در پیش گیرد و بسان مردگان زنده نما، در تابوت انتظار دراز كشیده و دست روی دست گذارد و به خواب دایمی فرو رود و اگر می خواهد كه موعود جهانی و مصلح غیبی زودتر از راه فرا رسد و به ظلم و جنایتها پایان دهد، می بایست به گسترش جور و فساد كمك كند تا گیتی پر از ستم وتباهی گردد و ظهور مهدی موعود (علیه السلام) نزدیك شود، در صورتی كه چنین برداشتی از مفهوم «انتظار» بدترین و نادرست ترین و گمراه كننده ترین مفهومی است كه می توان به «انتظار» نسبت داد. زیرا: این مفهوم انتظار نیست، بلكه تحریف حقیقت و واقعیت است. چرا كه:

«لازمه چشم به راهی، مهیّا شدن و مهیّا ساختن برای ظهور است. تنبل ترین و بی حال ترین آدمها، وقتی منتظر میهمان عزیزی باشد، از پیش، وسایل راحتی و پذیرایی او را از همه جهت آماده و فراهم می سازد، به سر و وضع خود، خانه و اهل خانه، رسیدگی می كند. حتّی مسیر او را آب (می پاشد) و جارو می كشد. و بالاتر از این، اگر بداند كه به محض ورود میهمان دچار هجوم بدخواهان خواهد شد، به ترمیم و تحكیم خانه و كاشانه، و تجهیز و تسلیح خود و خانواده می پردازد». [1] .



[ صفحه 204]




[1] انتظار بذر انقلاب، ص 91.